Blog

Nederlands (29)

juni 28
Gepubliceerd in Nederlands

Merkwaarde van voetbalclubs

Tijdens de jubileumbijeenkomst van de 100ste Bedrijvig Oss won ik de hoofdprijs: een geheel verzorgde reis naar Swansea City, inclusief wedstrijd en een rondleiding door John van Zweden. Super, bedankt!

Ik zocht het meteen even op: Swansea City staat op de 25ste plaats in de Brand Finance Football 50 van 2016 met een merkwaarde van 161 miljoen euro. De club met de meeste merkwaarde is Manchester United met 1,077 miljard euro. Real Madrid CF staat op de tweede plaats met 1,056 miljard euro, gevolgd door FC Barcelona met een waarde van 914 miljoen euro. De merkwaarde is berekend op basis van merkkracht, omzet op commerciële waarde, uitzendrechten en omzet uit het aantal verkochte kaarten.

Het merk van Manchester United is wereldwijd geregistreerd en beschermd. Naast merkregistratie voor sportieve activiteiten is het ook geregistreerd voor allerlei andere producten en diensten zoals merchandising, restauratieve diensten en kleding. Maar ook het logo van – bijvoorbeeld FC Oss is een geregistreerd merk in de Benelux.

Sta sterk

Met de grote sponsordeals is het duidelijk dat de juiste merkbescherming een gigantische toegevoegde waarde heeft. En die kan weer worden geïnvesteerd in spelers, staf en infrastructuur. Voor voetbalclubs, ongeacht hun grootte, is het dan ook van groot belang om de waarde van hun merk te herkennen. Sta sterk met een geregistreerd merk!

Dit artikel is gepubliceerd in Bedrijvig Oss, magazine voor ondernemend Oss en omgeving. Juni 2017

 

mei 12
Gepubliceerd in Nederlands

Waardepropositie Konings Trademarks

Innoveren is onvermijdelijk voor economische groei. Dit biedt kansen. Maar door de veelheid van nieuwe ideeën en producten dat wordt aangeboden, lijdt het ook tot verdringing. En door de verregaande digitalisering zijn markten volledig ‘open’. Ondernemers opereren al snel in een internationaal speelveld. Het beschermen van een merk is er niet gemakkelijker op geworden. Risico’s op merkinbreuk en daardoor reputatieverlies komen steeds vaker voor. Konings Trademarks heeft de juridische expertise om doorgroeiende en innovatieve bedrijven te ondersteunen:

• bij het bouwen van sterke merken.
• verkleinen risico’s op merkinbreuk en reputatieschade
• vergroot het vertrouwen in en de goodwill van merken

Sta sterk met een geregistreerd merk: Konings Trademarks

apr 20
Gepubliceerd in Nederlands

Is uw merk uniek?

Een goede merknaam kiezen is een belangrijke stap. Heeft u een product of dienst ontwikkeld met een unieke merknaam? Bescherm dan uw merk met een merkregistratie.

Konings Trademarks zorgt ervoor dat uw merk vakkundig wordt geregistreerd en beheerd. Zoals de unieke merken Kliknieuws® (nieuwsbron van uitgeverij Talvi), de verrukkelijke bonbon Osse Trotse® (Christian Chocolaterie en Patisserie) of het kledingmerk Van Tilburg® (Van Tilburg Mode en Sport).

Onderscheidend vermogen

Het merkenbureau stelt hoge eisen aan een merk. Bij gebrek aan onderscheidend vermogen wordt kan het een merk zelfs weigeren. Zo werd het merk Biomild voor yoghurt geweigerd omdat dit beschrijvend is. Ook plaatsnamen mogen niet als merk niet worden gemonopoliseerd. Zelfs het gerenommeerde kledingmerk Van Tilburg®, afgeleid van hun familienaam, werd in eerste instantie geweigerd. Echter, na aantonen van inburgering door intensieve marketing in zowel Nederland als België is dit merk toch geregistreerd.

Soortnaam

Het kan ook anders: de bekende Bossche bol bijvoorbeeld, is geen geregistreerd merk. Bakkerij Jan de Groot had te lang gewacht met het vastleggen ervan. Later weigerde het merkenbureau het merk ‘Bossche bol’ omdat er inmiddels meerdere bakkerijen de Bossche bol verkochten. Het merk was niet meer uniek en de Bossche bol werd een soortnaam.

Op tijd in actie!

Het indienen van uw merk leidt dus niet automatisch tot merkregistratie. Tijdig onderzoek en advies naar de registreerbaarheid van uw merk is belangrijk voor een succesvolle merkregistratie.

Gepubliceerd in 'Bedrijvig Oss' magazine voor ondernemend Oss en omgeving, april 2017.

 

jan 24
Gepubliceerd in Nederlands

Met een geregistreerd merk sta je sterk

http://www.ondernemersliftplus.nl/over-ons/best-practices?case=65

Interview met OndernemersLift+ in 's Hertogenbosch (klik op hyperlink)

dec 01
Gepubliceerd in Nederlands

Zakelijke Mediation: wel of niet zinvol?

Mediation biedt grote voordelen voor bedrijven en wordt steeds vaker succesvol toegepast wanneer er een geschil is tussen bedrijven. Gekwalificeerde mediators spelen hierbij een belangrijke rol.

Alternatieve geschilbeslechting, in plaats van een gang naar de rechter, sluit aan bij de dynamiek van het bedrijfsleven. De dialoog tussen partijen wordt voortgezet, maar nu onder leiding van een onpartijdige mediator en volgens bepaalde spelregels. Zie het als onderhandelen onder leiding van een neutrale coach.

Toekomstgerichte oplossingen

De mediator kan met elke partij afzonderlijk praten. Dit biedt nieuwe perspectieven. Uiteraard bepalen partijen zelf welke gegevens de wederpartij mag krijgen. Mediation richt zich niet op het bewijs van eigen standpunten en het verleden, maar op het snel verkrijgen van een toekomst gerichte oplossing, gebaseerd op zakelijke belangen.

Win-win oplossing

Rechtzaken duren lang en zijn kostbaar. Al die tijd is er rechtsonzekerheid. Het is vaak niet goed te voorspellen hoe een rechter gaat oordelen: de uitspraak kan ook negatief uitvallen met alle gevolgen van dien.

Tijdens mediation houden de partijen zelf de regie en kunnen ze worden bijgestaan door hun advocaten. Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld. Zo ontstaat er vaak een duurzame win-win-oplossing waar beide partijen achterstaan.

Mediation: logisch

Mediation is het logische alternatief voor de traditionele rechtspraak. Het is de natuurlijke eerste optie in geschillen met een relationele dimensie. Als MfN-registermediator ben ik gespecialiseerd in zakelijke mediation. Meer weten? Bel me gerust voor een vrijblijvend gesprek.

 

Dit artikel is gepubliceerd in: Bedrijvig Oss, Magazine voor ondernemend Oss en omgeving, December 2016

okt 24
Gepubliceerd in Nederlands

Mediation naast rechtspraak

Sinds oktober 2016 ben ik MfN-registermediator. Ik heb mij gespecialiseerd in zakelijke mediation.

 

Bijgevoegd een link naar een filmpje over 'Mediation naast rechtspraak' gepubliceerd door De Rechtspraak.

 

https://mfnregister.nl/rechtspraak-publiceert-animatiefilm-mediation-naast-rechtspraak/

 

 

 

 

 

sept 30
Gepubliceerd in Nederlands

Vergroot de waarde van uw merknaam

Een geregistreerd merk laat zien dat u in uw merknaam investeert. De waarde kan stijgen door marktomstandigheden en het succes van uw bedrijf en uw producten. Uw merk kan worden gecontroleerd in een audit. Het maakt deel uit van het vermogen van uw bedrijf. Merken kunnen in licentie worden gegeven of verkocht, of als onderpand worden gebruikt.

Weten hoe te groeien

Een van de meest waardevolle merken ter wereld op dit moment is Apple. Het is gegroeid door bescherming en ontwikkeling van de intellectuele eigendom: de merken, modellen, auteursrechten en octrooien. Succesvolle bedrijven beginnen op dag één al met intellectuele eigendom (IE). Als u succesvol wilt innoveren, hoeft u niet groot te zijn. U moet alleen weten hoe u kunt groeien.

Concurrentievoordeel

Succes brengt succes voort. Innovatieve bedrijven ontwikkelen portefeuilles van intellectuele-eigendomsrechten, waarmee hun concurrentievoordeel wordt beschermd en uitgebouwd. Dit stimuleert de technologische vooruitgang in de hele samenleving.

Logo’s

Naast woordmerken bestaan er beeldmerken en gecombineerde woord-beeldmerken. Een zuiver beeldmerk is bijvoorbeeld het Apple-logo. Een logo is veel meer dan alleen een mooie afbeelding en wordt vaak apart als merk geregistreerd. Hiermee kunt u effectief optreden tegen logo’s die er verwarrend veel op lijken zodat uw logo exclusief blijft en het publiek bij het zien van het logo direct aan uw bedrijf of product denkt.

Gepubliceerd in: Bedrijvig Oss, magazine voor ondernemend Oss en omgeving, september 2016

juni 28
Gepubliceerd in Nederlands

A-merk: kwaliteit, status en zekerheid

Een A-merk straalt kwaliteit, status en zekerheid uit en heeft daardoor een hoge toegevoegde waarde. Door intensieve marketing wordt er een relatie opgebouwd tussen merk en klant. De klant is trouw aan het merk: brand loyalty. Een A-merk kan zowel een product, dienst of een bedrijf zijn. Een bedrijfsmerk is bijvoorbeeld een gevestigde naam van een modezaak die uitsluitend de beste kleding verkoopt tegen een relatief hoge prijs. In Oss zijn veel succesvolle familiebedrijven gevestigd die de status van A-merk hebben bereikt. Deze bedrijven zijn soms uitgegroeid tot internationale spelers en exporteren hun producten en diensten naar allerlei landen. Het is echter niet vanzelfsprekend dat een merk goed is beschermd. Alleen gebruik van een merk geeft geen merkrechten. Merkregistratie Bedrijven beschermen hun merken via een merkregistratie en laten hun merken bewaken. Hierdoor kunnen zij effectief optreden tegen namaak en misbruik zodat de opgebouwde naamsbekendheid en goodwill in het merk niet verloren gaat. Vaak wordt het ® symbool bij het merk afgebeeld om te laten zien dat het merk is geregistreerd: Heineken®. Een geregistreerd merk straalt vertrouwen uit. Controleer dus of uw product-, dienst- of bedrijfsmerk is beschermd door een merkregistratie in de Benelux en in andere landen waar uw merk wordt verkocht. Immers, een merkregistratie is alleen geldig in de landen waar het is geregistreerd. Met een geregistreerd merk staat u sterk! Gepubliceerd in 'Bedrijvig Oss, magazine voor ondernemend Oss en omgeving, juni 2016.
apr 15
Gepubliceerd in Nederlands

Is uw merk goud waard?

U investeert veel energie en tijd in uw bedrijf en verkoopt producten of diensten onder uw merk. Hiermee bouwt u naamsbekendheid op. Uw merk vertegenwoordigt dus veel waarde. U wilt natuurlijk niet dat een ander bedrijf onder een soortgelijke naam actief wordt, maar dat de goodwill die onder uw merk is opgebouwd goed beschermd is. Alleen een inschrijving van uw merk bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom geeft u merkbescherming.

Uw handelsnaam, ingeschreven in het handelsnaamregister, beschermt niet de naam van uw product, dienst of logo, en geeft slechts beperkte bescherming voor uw handelsnaam in de plaats waar uw bedrijf is gevestigd!

Merkregistratie

Een merkregistratie is 10 jaar geldig en hiermee kunt u gemakkelijk optreden tegen namaak en misbruik in de hele Benelux. Uw merkregistratie kunt u vervolgens elke 10 jaar verlengen. Ondernemers kunnen denken dat het nog te vroeg is om hun merk te registreren. Maar door uw merk direct te registreren, zorgt u ervoor dat u kunt optreden tegen iemand die, - misschien zelfs zonder opzet - uw naam of logo gebruikt. Wacht u met registreren, dan bent u mogelijk te laat.

De waarde van het merk COCA-COLA is ongeveer US$ 70 miljard! De waarde van uw merk neemt toe, en kan een belangrijke rol spelen bij licenties, franchise, pandrechten, en eventuele verkoop of overname van uw bedrijf. Registreer daarom uw merk want... uw geregistreerde merk is goud waard!

Gepubliceerd in Bedrijvig Oss, magazine voor ondernemend Oss en omgeving - april 2016

 

 

apr 05
Gepubliceerd in Nederlands

Voorkom sommaties en dwangbevelen!

Stel: je start een nieuwe onderneming. Je hebt alles geregeld, tot en met je eigen logo, briefpapier en visitekaartjes. Nét als je aan de slag gaat, krijg je een brief van een andere ondernemer. Je merknaam lijkt te veel op die van hem en hij eist dat je hem aanpast. Wat nu?

“In mijn dagelijkse praktijk kom ik veel van dat soort cases tegen”, vertelt Pierre Konings, oprichter van het Geffense Konings Trademarks. Al jaren begeleidt Konings ondernemers bij het beschermen van juridische eigendommen. Aanvankelijk voor AkzoNobel, later onder andere voor bedrijven in de farmaceutische industrie en sinds anderhalf jaar met Konings Trademarks.

Valse start

“Ondernemers die zonder degelijk juridisch fundament ondernemen, lopen een risico”, stelt Konings, die een recent voorbeeld beschrijft. “Wijzorg is een online platform voor zorgdiensten. Logo, website, persbericht, alles was geregeld. Totdat er een brief op de mat viel van WIJDEZORG. Zelfde soort dienst, actief in (onder andere) dezelfde regio en bovendien: opgenomen in het merkenregister van de Benelux. In het kader van verwarringsgevaar moest Wijzorg de naam wijzigen. Een schikking bleek niet mogelijk, er dreigde zelfs een rechtszaak...”

Merknaam of handelsnaam?

Zo’n valse start is volgens Konings heel eenvoudig te voorkomen. “Bijvoorbeeld door de juridische beschikbaarheid van de naam te checken. Of het register van de KvK te raadplegen. Belangrijk is ook het merkenregister, want een handelsnaam en een merknaam zijn niet hetzelfde! Koninklijke Philips Electronics NV is een handelsnaam; die typerende blauwe hoofdletters PHILIPS zijn een merknaam.”

Probleemloze lancering

“Daarom is het inschakelen van een merkenadviseur voor iedere ondernemer, klein of groot, verstandig”, vervolgt Konings. “Zonder merkregistratie heb je simpelweg geen merkrecht. Door op tijd te investeren in juridische begeleiding, bespaar je mogelijk veel geld en frustratie.”

Osse bedrijven

Gelukkig zijn veel ondernemers op de hoogte van de voordelen van het beschermen van juridisch eigendom. Zo hebben meerdere Osse (familie)bedrijven de laatste jaren verschillende merknamen laten vastleggen. “Verstandig”, oordeelt Konings. “Zeker in een tijd waarin je als lokale partij vanuit het niets (inter)nationaal zichtbaar kunt worden.. Ik help ondernemers om zorgeloos te kunnen bouwen aan hun onderneming. Zonder sommatiebrieven, dwangsommen en schadevergoedingen. Met een geregistreerd merk sta je sterk!”

 

Gepubliceerd in 'Bedrijvig Oss' magazine, april 2016