Blog

Nederlands (34)

apr 05
Gepubliceerd in Nederlands

Voorkom sommaties en dwangbevelen!

Stel: je start een nieuwe onderneming. Je hebt alles geregeld, tot en met je eigen logo, briefpapier en visitekaartjes. Nét als je aan de slag gaat, krijg je een brief van een andere ondernemer. Je merknaam lijkt te veel op die van hem en hij eist dat je hem aanpast. Wat nu?

“In mijn dagelijkse praktijk kom ik veel van dat soort cases tegen”, vertelt Pierre Konings, oprichter van het Geffense Konings Trademarks. Al jaren begeleidt Konings ondernemers bij het beschermen van juridische eigendommen. Aanvankelijk voor AkzoNobel, later onder andere voor bedrijven in de farmaceutische industrie en sinds anderhalf jaar met Konings Trademarks.

Valse start

“Ondernemers die zonder degelijk juridisch fundament ondernemen, lopen een risico”, stelt Konings, die een recent voorbeeld beschrijft. “Wijzorg is een online platform voor zorgdiensten. Logo, website, persbericht, alles was geregeld. Totdat er een brief op de mat viel van WIJDEZORG. Zelfde soort dienst, actief in (onder andere) dezelfde regio en bovendien: opgenomen in het merkenregister van de Benelux. In het kader van verwarringsgevaar moest Wijzorg de naam wijzigen. Een schikking bleek niet mogelijk, er dreigde zelfs een rechtszaak...”

Merknaam of handelsnaam?

Zo’n valse start is volgens Konings heel eenvoudig te voorkomen. “Bijvoorbeeld door de juridische beschikbaarheid van de naam te checken. Of het register van de KvK te raadplegen. Belangrijk is ook het merkenregister, want een handelsnaam en een merknaam zijn niet hetzelfde! Koninklijke Philips Electronics NV is een handelsnaam; die typerende blauwe hoofdletters PHILIPS zijn een merknaam.”

Probleemloze lancering

“Daarom is het inschakelen van een merkenadviseur voor iedere ondernemer, klein of groot, verstandig”, vervolgt Konings. “Zonder merkregistratie heb je simpelweg geen merkrecht. Door op tijd te investeren in juridische begeleiding, bespaar je mogelijk veel geld en frustratie.”

Osse bedrijven

Gelukkig zijn veel ondernemers op de hoogte van de voordelen van het beschermen van juridisch eigendom. Zo hebben meerdere Osse (familie)bedrijven de laatste jaren verschillende merknamen laten vastleggen. “Verstandig”, oordeelt Konings. “Zeker in een tijd waarin je als lokale partij vanuit het niets (inter)nationaal zichtbaar kunt worden.. Ik help ondernemers om zorgeloos te kunnen bouwen aan hun onderneming. Zonder sommatiebrieven, dwangsommen en schadevergoedingen. Met een geregistreerd merk sta je sterk!”

 

Gepubliceerd in 'Bedrijvig Oss' magazine, april 2016

apr 02
Gepubliceerd in Nederlands

Bavaria wint rechtzaak van Yourhosting

Bavaria heeft haar slogan “Zo, nu eerst een Bavaria” met succes verdedigd tegen de slogan “Zo, nu eerst naar de cloud” van Yourhosting. Met deze slogan maakte Yourhosting reclame op radiozenders. Dat mag niet meer oordeelde de rechter. Bavaria heeft sinds 1985 merkrechten en auteursrechten op haar slogan. Yourhosting maakt inbreuk op de auteursrechten van Bavaria. De slogan “Zo, nu eerst een Bavaria” heeft een eigen oorspronkelijk karakter en draagt het persoonlijk stempel van de maker. Door jarenlange marketing van de slogan denkt men bij “Zo, nu eerst...” direct aan Bavaria. En dat moet zo blijven!

mrt 27
Gepubliceerd in Nederlands

Verwarringsgevaar tussen LMR Advocaten en LR Advocaten?

Volgens LMR Advocaten scheppen de namen LMR Advocaten en LR Advocaten verwarring bij het publiek en eiste dat LR Advocaten de naam zou wijzigen. LMR Advocaten heeft de oudste handelsnaamrechten. Het Hof acht de kans op verwarringsgevaar tussen LMR Advocaten en LR Advocaten aanwezig. 

Inmiddels heeft LR Advocaten haar naam en website aangepast in Liebrand en Ruijs Advocaten www.liebrandenruisadvocaten.nl, maar handhaaft het gebruik van haar logo.

Volgens de Hoge Raad leveren de handelsnamen LMR Advocaten en LR Advocaten, zoals gebruikt in de logo’s van beide kantoren, geen gevaar op dat het publiek de twee ondernemingen uit Oss met elkaar zal verwarren. De vormgeving van een naam is weliswaar geen onderdeel van de handelsnaam, maar dient te worden meegewogen bij de beantwoording van de vraag of verwarring te duchten is.

LMR Advocaten verzocht tevens het staken en gestaakt houden van de domeinnaam lradvocaten.nl. Deze domeinnaam wordt echter alleen nog gebruikt om gebruikers van zoekmachines via een tussenscherm te leiden naar de website van Liebrand en Ruis Advocaten. Hierbij kan de bezoeker na het bereiken van het tussenscherm zelf bepalen of hij wil doorklikken naar de website www.liebrandenruisadvocaten.nl. Mocht de gebruiker op zoek zijn naar LMR Advocaten dan zal deze niet doorklikken.

Volgens het hof is gebruik van de oude domeinnaam lradvocaten.nl als tussenscherm voor een doorlink naar de nieuwe domeinnaam geen handelsnaamgebruik en dus rechtmatig.

mrt 23
Gepubliceerd in Nederlands

Een nieuwe naam voor het Europese merkenbureau

Met ingang van 23 maart 2016 heet het Europese merkenbureau in Alicante, Spanje, voortaan Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO). Het gemeenschapsmerk is omgedoopt tot Uniemerk. De tarieven voor het indienen van Uniemerken per klasse zijn aangepast en de tarieven voor o.a. het vernieuwen van Uniemerken zijn verlaagd. De eisen voor de beschrijving van waren en diensten per klasse zijn aangescherpt: de waren en diensten moeten specifiek en duidelijk worden beschreven om hiervoor bescherming te verkrijgen. Sinds 1996 zijn er al meer dan 1,3 miljoen Uniemerken in 23 EU-talen aangevraagd, uit bijna elk land en gebied ter wereld.
mrt 19
Gepubliceerd in Nederlands

Bossche Bol en Osse Trotse®

Bossche Bol en Osse Trotse® Wie kent ze niet… de overheerlijke Bossche Bollen? Veel mensen kennen ook banketbakkerij Jan de Groot uit Den Bosch die deze lekkernijen maakt. Maar is de term Bosche Bol een merk? Het antwoord op deze vraag is nee. Iedere bakker mag zijn chocoladebol een Bossche Bol noemen. De Bossche Bol is namelijk verworden tot een soortnaam. Er is destijds geen merkregistratie voor aangevraagd. Christian chocolaterie en patisserie uit Oss maakt de Osse Trotse® (chocolade de bouchee) ofwel grote bonbon gemaakt in melk en pure chocolade. Op een koekje van amandel/bitterkoek is een koffie/mokka-canache gespoten, waarin zachte hazelnoot-caramel de smaaksenstatie vergroot. Christian heeft de naam Osse Trotse® als merk laten registreren in de Benelux. Niemand anders mag deze naam dus gebruiken. Hierdoor blijft het merk exclusief! Bij de merkaanvraag voor Osse Trotse controleerde het Merkenbureau met behulp van een internet-search of het merk al was verworden tot soortnaam zoals bij de Bossche Bol. Toen bleek dat alleen Christian Osse Trotse verkocht werd het merk ingeschreven. Het is dus raadzaam om uw merk tijdig te registreren voordat andere bedrijven het merk ook gaan gebruiken. Anders valt namelijk de herkomstfunctie en het onderscheidend vermogen van het merk weg en kunt u geen merkregistratie meer krijgen. En dat is een gemiste kans…maar gelukkig kunnen wij trots zijn op de succesvolle merkregistratie van Osse Trotse®.
jan 07
Gepubliceerd in Nederlands

VAN TILBURG - geografische naam - merk

VAN TILBURG – geografische naam - merk

Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (hierna: BBIE) gaf een voorlopige weigering voor het teken VAN TILBURG voor o.a. kleding in klasse 25. De reden voor weigering was de volgende:

Het teken VAN TILBURG is beschrijvend. Het kan immers dienen tot aanduiding van plaats van herkomst van de in klasse 25, 28 en 35 genoemde waren en diensten. Het teken mist bovendien ieder onderscheidend vermogen. Wij verwijzen naar artikel 2.11, lid 1, sub b. en c. BVIE.

Namens mijn client, van Tilburg Mode & Sport B.V. ben ik in beroep gegaan tegen de voorlopige weigering.

In 1999 heeft het Europese Hof van Justitie in het zogenaamde Chiemsee-arrest bepaald dat een geografische naam niet als merk kan dienen, als de benaming door het publiek als herkomstaanduiding wordt of kan worden opgevat. Echter, een geografische benaming kan als merk worden ingeschreven, indien zij door het gebruik dat ervan is gemaakt, geschikt is geworden omde waar waarvoor de inschrijving wordt aangevraagd, als afkomstig van een bepaalde onderneming te identificeren en dus om deze waar van die andere onderneming te onderscheiden.

VAN TILBURG is afgeleid van de achternaam Van Tilburg. De familie Van Tilburg heeft na ruim 65 jaar Van Tilburg Mode & Sport doen uitgroeien tot de grootste zelfstandige modewinkel in Nederland. Het merk VAN TILBURG voor waren en diensten in klasse 25, 28 en 35 is o.a. door jarenlang gebruik en intensieve marketing en reclame ingeburgerd in Nederland en België. Door de opgebouwde naamsbekendheid wordt VAN TILBURG daadwerkelijk als merk opgevat door het in aanmerking komende publiek.

Het in aanmerking komend publiek denkt bij VAN TILBURG aan de grootste zelfstandige modewinkel met vestigingen in Nistelrode, Ravenstein en Schijndel. Van Tilburg Mode & Sport heeft geen winkel in Tilburg. Het winkelende publiek dat geïnteresseerd is in kleding en sportartikelen associeert VAN TILBURG met een familiebedrijf Van Tilburg Mode & Sport B.V. Zij gaan naar de winkels van VAN TILBURG om kleding te kopen of kopen kleding via de online webshop www.vantilburgonline.nl

Tilburg is inderdaad een geografische naam en maakt onderdeel uit van het merk VAN TILBURG. Echter, mede door het voorzetsel VAN, zal VAN TILBURG worden geassocieerd met een achternaam en niet zozeer met een geografische naam. Het ligt niet voor de hand dat het daarvoor in aanmerking komende publiek zal aannemen dat kleding te koop bij VAN TILBURG afkomstig is uit Tilburg. Zeker gezien het feit dat VAN TILBURG meer dan 600 verschillende toonaangevend merken verkoopt. Gezien de inburgering en de combinatie met het voorzetsel ‘VAN’ met ‘TILBURG’ is het onwaarschijnlijk dat VAN TILBURG als plaats van herkomst ‘kleding afkomstig uit de plaats Tilburg’ wordt opgevat. Het publiek zal spreken van kleding afkomstig van VAN TILBURG of gekocht bij VAN TILBURG.

De achternaam VAN TILBURG heeft mijns inziens onderscheidend vermogen voor kleding en detailhandel met betrekking tot de verkoop van o.a. kleding, en waren en diensten in klasse 25, 28 en 35. VAN TILBURG is niet beschrijvend voor bovengenoemde waren en diensten.

Na grondige heroverweging heeft het BBIE gelukkig besloten de beslissing te herzien, mede op basis van de aangeleverde informatie over inburgering. Het merk VAN TILBURG is inmiddels ingeschreven in het merkenregister van de Benelux.

Het is dus oppassen geblazen bij het indienen van familienamen met daarin een geografische naam zoals VAN TILBURG. Deze zullen waarschijnlijk voorlopig worden geweigerd door het BBIE. Raadzaam is om, indien mogelijk, direct bewijzen van inburgering mee te sturen om de kans op inschrijving te vergroten.

aug 03
Gepubliceerd in Nederlands

Is uw merk goud waard?

U investeert veel energie en tijd in uw bedrijf en verkoopt producten of diensten onder uw merk. Hiermee bouwt u naamsbekendheid en goodwill op. Uw merk vertegenwoordigt dus veel waarde.

U wilt natuurlijk niet dat een ander bedrijf onder een soortgelijke naam actief wordt, maar dat de goodwill die onder uw merk is opgebouwd beschermd blijft. Die bescherming is te verkrijgen via een Benelux merkregistratie.

· Een domeinnaam registratie beschermt uw merk niet.

· Een handelsnaam is niet bedoeld om de naam van uw product of dienst te beschermen en geeft slechts beperkte bescherming voor de naam waaronder uw onderneming wordt gedreven in de regio waar uw bedrijf is gevestigd.

· Een merkregistratie is geldig in de hele Benelux en u kunt makkelijk optreden tegen misbruik

· De kosten van een Benelux merkregistratie zijn relatief goedkoop en na registratie is het merk 10 jaar geldig zonder bijkomende kosten

· Uw geregistreerde merk is goud waard!

juni 26
Gepubliceerd in Nederlands

IP Mediation open dag

Op 15 juni 2015 nam ik deel aan de allereerste IP Mediation open dag georganiseerd door OHIM in Alicante.

De IP Mediation open dag was gericht op iedereen die interesse heeft in mediation en hoe het gebruikt wordt in IP. Het was een praktijkgerichte interactieve bijeenkomst met discussies en een rollenspel over een merkenconflict tussen het oudere merk "King Malt Whisky" met logo (Spirits United PLC) en het jongere merk "The Chinese Whisky King" (China Retail). Via mediation door OHIM werd het merkenconflict opgelost en onstond er zelfs een samenwerking tussen beide bedrijven voor een nieuw product blended whisky. Hierdoor veranderde het conflict in een win-win situatie voor beide bedrijven.

https://oami.europa.eu/ohimportal/nl/ip-mediation-open-day

juni 25
Gepubliceerd in Nederlands

Mijn mediationstijl

Omschrijving van mijn mediationstijl/benadering/aanpak van de mediation:

Mijn basishouding als mediator is faciliterend. Tijdens de mediation laat ik de partijen zoveel mogelijk met elkaar praten om de communicatie te bevorderen en de relatie te verbeteren. Beide partijen geven hun eigen visie van het geschil waardoor beter begrip wordt gekweekt voor ieders standpunten. Samen met partijen verwoord ik de conflictkwesties zo helder mogelijk en breng ik deze in kaart op een flip-over. Vervolgens zoeken partijen met mij naar de onderliggende belangen. Als mediator zorg ik ervoor dat het mediationproces zo efficient mogelijk verloopt. Ik probeer het vertrouwen te winnen van de partijen en met hen in verbinding te komen door goed te luisteren en begrip te tonen wat voor hen van belang is.

Bij het zoeken naar mogelijke inhoudelijke oplossingen van het geschil wordt mijn mediationstijl licht evaluerend. Ik ben pro-actief in het genereren van ideeën en geef mogelijke oplossingen. Het is echter aan de partijen om te bepalen of zij hiermee iets willen/kunnen doen. Ik stimuleer alleen het 'win-win' denken van partijen en het vinden van hun eigen oplossing voor het geschil.

ACB geaccrediteerde Legal Mediator

Assessment juni 2015

www.mediationbedrijfsleven.nl

www.acbmediation.nl