De top-10 “Interbrand’s Best Global Brands 2018” zijn:

  1. Apple 
  2. Google
  3. Amazon
  4. Microsoft
  5. Coca-Cola
  6. Samsung
  7. Toyota
  8. Mercedes-Benz
  9. Facebook
  10. McDonalds

De top-10 sterkst groeiende merken zijn:

  1. Amazon (+56%)
  2. Netflix (+45%)
  3. Gucci (+30%)
  4. Salesforce (+23%)
  5. Louis Vuitton (+23%)
  6. PayPal (+22%)
  7. Mastercard (+19%)
  8. Adobe (+19%)
  9. Ferrari (18%)
  10. Caterpillar (+18%)

Bovengenoemde merken zijn “Moedige Merken” of “Activating Brave” merken zoals Interbrand ze noemt. Zij zijn succesvol in de huidige competitieve en complexe wereld door het nemen van moedige beslissingen op de korte termijn die passen in hun lange termijn visie. Moedige merken kijken zowel door een microscoop als door een telescoop.

Het verwachtingspatroon van consumenten verandert snel en merken die hierop inspelen zijn succesvoller dan merken die dit niet of pas laat doen. Succesvolle merken communiceren niet alleen de klantbeleving maar creëren actief de klantbeleving. Alleen als je een goed begrip hebt van wie je bent en waar je naartoe wil, kun je moedige korte termijn beslissingen nemen om vandaag te winnen.

Nike, bijvoorbeeld, heeft een groot risico genomen om een controversiële reclamecampagne te lanceren met Colin Kaepernick, omdat hun merk stimuleert om in jezelf te geloven ongeacht wat anderen daarvan denken. Deze moedige actie heeft tot gevolg gehad dat de beurswaarde van Nike mede hierdoor sterk is gestegen.

Het is niet genoeg om mensen een goed gevoel te geven van een merk, door alleen een mooi verhaal te vertellen over de voordelen en service van een product. Leidende merken zijn gedreven om betekenisvol te zijn en producten en diensten te leveren die problemen oplossen, in dienst te staan van de klant, en zijn niet alleen uit op hogere verkoopcijfers.

Gedreven om het meest klantgericht bedrijf op aarde te zijn, is Amazon het snelst groeiende merk van dit jaar met een waardegroei van 56%. Het heeft zichzelf opnieuw uitgevonden in sectoren waarin het bedrijf actief is, zoals bijvoorbeeld de “try before you buy, online shopping service”. Amazon biedt een holistische 360 graden klantenservice-ervaring bij elk contact met de klant.

Laat je inspireren door de moedige merken uit “Interbrand’s Best Global Brands 2018” en vraag je af wat je hiervan kunt toepassen op je eigen merk!