Herkenbaar? Je moet al maanden een back-up maken, maar stelt het steeds uit. Te druk, teveel gedoe. Hetzelfde overkomt veel ondernemers met het oog op de bescherming van hun merknaam. Dat is iets voor later. Maar nu aanpakken kan een hoop ellende voorkomen, weet merkenspecialist Pierre Konings.
Voor wie het nog niet weet: merkregistratie is niet duur en het geeft rust. Pierre licht toe: “Veel ondernemers denken dat langdurig gebruik van hun merknaam voldoende garantie is om claims van derden te voorkomen. Maar dat is wettelijk niet zo. Als je je merknaam niet registreert en een ander bedrijf wel, heb je zwaar het nakijken.”
BIBBEREN GEBLAZEN
Dan valt ineens die brief op de mat met dreigende taal. Schrikken natuurlijk… “Pas dan voel je de gevolgen en is het bibberen geblazen.” En dat is niet nodig, want Pierre heeft al heel wat bedrijven ontzorgt op dit vlak. Een kleine greep uit zijn regionale merkenruif: Taxus Taxi, Osse Trotse, Bioconnection en Byondis.
ONLINE WINKEL
“Van Tilburg is een familiebedrijf dat zijn online merknaam niet had geregistreerd”, vult Pierre aan. “De oudere generatie vond het niet nodig. De jongere generatie zag het gelukkig anders. Want wat als in België iemand een kledingwebshop ‘Van Tilburg’ start en het officieel registreert? Dan moet de online winkel acuut uit de lucht. Alleen met een geregistreerd Beneluxmerk sta je sterk en voorkom je al die stress en inkomstenderving.”
NIET DUUR
Een merkregistratie is niet duur, aldus Pierre. “Voor tien jaar betaal je 600 euro. Dat lijkt misschien veel, maar het is 60 euro per jaar en vele malen goedkoper dan een dure juridische procedure. Daarbij kan ik goed inschatten of het merk wordt geaccepteerd. En je kunt altijd bij me terecht voor advies. Een telefoontje of mailtje is genoeg. Geffen is letterlijk om de hoek en een vrijblijvend bezoekje is zo geregeld!”
Download hier de pdf versie