Een geregistreerd merk laat zien dat u in uw merknaam investeert. De waarde kan stijgen door marktomstandigheden en het succes van uw bedrijf en uw producten. Uw merk kan worden gecontroleerd in een audit. Het maakt deel uit van het vermogen van uw bedrijf. Merken kunnen in licentie worden gegeven of verkocht, of als onderpand worden gebruikt.

Weten hoe te groeien

Een van de meest waardevolle merken ter wereld op dit moment is Apple. Het is gegroeid door bescherming en ontwikkeling van de intellectuele eigendom: de merken, modellen, auteursrechten en octrooien. Succesvolle bedrijven beginnen op dag één al met intellectuele eigendom (IE). Als u succesvol wilt innoveren, hoeft u niet groot te zijn. U moet alleen weten hoe u kunt groeien.

Concurrentievoordeel

Succes brengt succes voort. Innovatieve bedrijven ontwikkelen portefeuilles van intellectuele-eigendomsrechten, waarmee hun concurrentievoordeel wordt beschermd en uitgebouwd. Dit stimuleert de technologische vooruitgang in de hele samenleving.

Logo’s

Naast woordmerken bestaan er beeldmerken en gecombineerde woord-beeldmerken. Een zuiver beeldmerk is bijvoorbeeld het Apple-logo. Een logo is veel meer dan alleen een mooie afbeelding en wordt vaak apart als merk geregistreerd. Hiermee kunt u effectief optreden tegen logo’s die er verwarrend veel op lijken zodat uw logo exclusief blijft en het publiek bij het zien van het logo direct aan uw bedrijf of product denkt.

Gepubliceerd in: Bedrijvig Oss, magazine voor ondernemend Oss en omgeving, september 2016