Als een teken op zich geen onderscheidend vermogen heeft, kan het dit verkrijgen door gebruik, het proces van inburgering. Om inburgering te bewijzen moet worden aangetoond dat het teken, als gevolg van gebruik dat ervan is gemaakt, inmiddels door het in aanmerking komend publiek als merk ter onderscheiding van de waren of diensten van deposant wordt opgevat.

SOCIAL MEDIA

Het merk PIEPERPOST (woord-beeldmerk) ging viraal op TikTok en andere social media. PIEPERPOST: “verstuur een aardappel met jouw persoonlijke boodschap. Want wie wil er nou geen gepersonaliseerde pieper cadeau?”. Ook kreeg het merk veel naamsbekendheid door artikelen in kranten en tijdschriften.

BEWIJS INBURGERING

Voor het aantonen van inburgering moeten stukken worden overlegd met betrekking tot onder andere het marktaandeel van het merk, de intensiteit, de geografische spreiding en de duur van het gebruik van dit merk, en de hoogte van de reclamekosten van de onderneming voor het merk. Een oorspronkelijk niet onderscheidend teken kan alleen worden ingeschreven wanneer inburgering vóór de datum van depot wordt aangetoond.

BENELUX

De Benelux is in merkenrechtelijk opzicht één ondeelbaar territorium. Inburgering zal dus in de gehele Benelux moeten worden aangetoond, of in ieder geval daar waar het teken onderscheidend vermogen mist. PIEPERPOST heeft klanten in Nederland en Vlaanderen.

Gepubliceerd in Magazine voor ondernemend Oss, Juni 2023