In de top-3 van Interbrand Best Global Brands 2021 staat Apple op nummer 1 (+26%, $ 408 miljard), gevolgd door Amazon (+24%, $ 249 miljard) en Microsoft (+27%, $ 210 miljard) op de derde plaats. Maar de echte kampioen is Tesla op plaats 14 (+138%, $ 26 miljard).
Voor het negende achtereenvolgende jaar is Apple dus het sterkste merk. Apple geeft consumenten een simpele, naadloze ervaring van hun producten en diensten. Bijvoorbeeld de Apple Watch, die zuurstofniveaus meet in het bloed.
Grootste runner-up
Tesla is wereldleider op het gebied van elektrische auto’s. Tesla’s kernwaarde, ‘het versnellen van de transitie naar duurzame energie in de wereld’, spreekt autorijders erg aan. Door elektrisch rijden lever je een positieve bijdrage aan klimaatverandering. Je wordt hierdoor deel van de oplossing in plaats van het probleem.
Gedragsverandering
Voor de aanpak van klimaatverandering is wereldwijde samenwerking nodig. Sterke merken als Tesla inspireren tot gedragsverandering en samenwerking. Ze nodigen mensen uit samen te werken tegen opwarming van de aarde. Met als gezamenlijk doel: de aarde leefbaar houden voor toekomstige generaties.
Katalysators
In plaats van het stimuleren van consumptie zijn sterke merken katalysators voor het creëren van oplossingen. Leiderschap, betrokkenheid en relevantie zijn kenmerken van sterke merken.
Moraal van dit verhaal: sta sterk(er) met een inspirerend merk!